رییس کل دادگستری کرمان تاکید کرد:

کرمان در جذب و آموزش کارشناسان رسمی دادگستری پیشگام باشد

اتیان سوگند 22 کارشناس جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: استان کرمان بر اساس ظرفیت ها و توانمندی های خود می تواند به استانی پیشگام در جذب و آموزش کارشناسان تبدیل شود و در این راستا، در تمامی رشته های کارشناسی باید به جایگاهی برسیم که ضمن تامین کامل نیازهای استان، بتوانیم نیاز استان های همجوار را نیز تامین کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان با موضوع اتیان سوگند کارشناسان جدید الورود افزود: اگر در رشته ای کارشناس نداریم و یا در رشته ای نیاز به کارشناس بیشتری است، باید زمینه جذب کارشناسان در این رشته ها فراهم شود.

وی فعالیت بیش از هزار کارشناس در کانون کارشناسان رسمی دادگستری را مورد اشاره قرارداد و خطاب به کارشناسان جدیدالورود تاکید کرد: کار کارشناسی بسیار مهم است و با مشاهده آرای دادگاه ها، می توان نقش مهم کارشناسان را ملاحظه کرد.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که کارشناسانی که به این حوزه وارد می شوند باید به اهمیت کار خود توجه داشته باشند، گفت: زمانی که برای کار خود اهمیت قائل باشید، کیفیت کار شما ارتقاء می یابد و از این رو است که کارشناس باید خود رادر کنار قاضی دادگاه بداند؛ چرا که قضات بر مبنای نظر کارشناسان اقدام به صدور آرای قضایی می کنند و اگر این رای منجر به اجرای عدالت شود، اجر معنوی آن برای کارشناسان همتراز با قضات خواهد بود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان، نقش کارشناس را بی طرفانه دانست و ادامه داد: کارشناسان در اجرای امور کارشناسی خود می توانند علاوه بر علم و تخصص خود از دیگران مشورت بگیرند؛ زیرا مشورت کردن همیشه منجر به ارتقای کیفیت تصمیمات و کارها می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی اظهارداشت: زمانی که اقدام به صدور نظریه کارشناسی می کنید باید توجه داشته باشید که نظر کارشناسی شما دارد مقدمات صدور یک رای عادلانه یا غیر عادلانه را فراهم می کند و از این باب اهمیت کار کارشناس مشخص می شود.

وی بر پرهیز از تاخیر در اعلام نظر کارشناسی تاکید کرد و ادامه داد: بخشی از اطاله دادرسی در پرونده ها مربوط به تاخیر در اعلام نظر کارشناسان است و انتظار می رود که کارشناسان در مدت زمان تعیین شده، نسبت به اعلام نظر کارشناسی خود اقدام کنند.

رییس کل دادگستری استان کرمان؛ توجه به مستندات طرفین پرونده در انجام امورات کارشناسی را موردتاکید قرار داد و افزود: یکی از ملزومات کار کارشناسی برمبنای عدالت این است که کارشناسان نگاه اقتصادی به بحث کارشناسی نداشته باشند.

رئیس دادگاه انتظامی کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان نیز گفت: کارشناسان جدیدالورود باید سوگندنامه را منشور و محور کار خود بدانند.

ابراهیم خلیفه ای افزود: کارشناس یک فرد عادی و معمولی نیست و در جایگاهی قرار می گیرد که به عنوان یک فرد اهل فن، متخصص و امین شناخته می شود.

وی از کارشناسان به عنوان پیشتازان مبارزه با ظلم و فساد یاد کرد و ادامه داد: در دادگاه انتظامی به تخلف انتظامی کارشناسان رسیدگی می شود و در این رابطه برای صیانت و حراست از کارشناسانی که با دقت و صحت به کار خود می پردازند، هیچ اغماضی با تخلفات انجام شده نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: کارشناسان باید بدانند که آرای قضایی زمانی متقن و اقناع پذیر است که نظر کارشناس به صورت کامل و جامع ارائه گردد.

رییس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان نیز گفت: در حال حاضر یک هزار و 28 کارشناس در 48 رشته تخصصی در کانون کارشناسان رسمی دادگستری کرمان مشغول فعالیت هستند.

غلامعباس پورسیدی افزود: امروز 22 کارشناس جدید نیز پس از اتیان سوگند فعالیت خود را اغاز خواهند کرد.

وی به نقش حساس کارشناسان در منظومه دادرسی اشاره و بیان کرد: آمادگی داریم در جهت منافع ملی و رعایت حقوق مردم همچون گذشته همراهی کاملی با دادگستری کل استان کرمان داشته باشیم.